SCIO dagje mee met de psycholoog
8:30 stond ik voor de deur van psychologenpraktijk SCIO in Tiel. Dit keer stond ik daar niet als cliënt, maar als iemand die een dagje mee mocht lopen. De deur gaat open en daar zie ik Fanny staan. Fanny de Graaf is een van de psychologen bij de praktijk en ik had het genoegen om een dagje met haar mee te kijken en een interview te houden.
Fanny heeft psychologie gestudeerd aan de Universiteit in Utrecht. Zij wist net als vele anderen niet zo goed wat ze wilde doen, maar wist van zichzelf dat zij een voorliefde had om met kinderen te werken. Uiteindelijk is ze ook daarom de master klinische kinderen en jeugd psychologie gaan doen. Zij is sinds augustus 2019 werkzaam bij SCIO en is hier terechtgekomen door Sascha Mulder, de praktijk oprichtster. Sascha geeft tevens colleges aan de universiteit Utrecht over oplossingsgericht denken. Fanny zat tijdens haar bachelor bij een college en later tijdens haar master nog eens. Fanny heeft Sascha benaderd om mee te doen aan haar thesis onderzoek waarna ze in contact gebleven zijn. Later heeft Sascha haar benaderd en een baan aangeboden bij SCIO. Een informele sfeer, een oplossingsgerichte werkwijze waar doelen centraal staan werd aangeboden. Kortom een werkwijze die Fanny erg aansprak.
Psychologenpraktijk SCIO is dus opgericht door Sascha Mulder. De praktijk werkt met orthopedagogen, psychologen, systeemtherapeuten en een ambulant begeleider en volgt een oplossingsgerichte werkwijze. Dit houdt in dat zij uitgaan van de kwaliteiten van de cliënt en met toekomstgerichte doelen werken. De nadruk wordt gelegd op waar de cliënten nu al staan, en wat zij nodig hebben om stappen te maken richting hun doel.
’Je staat nooit helemaal aan het begin, er is altijd wel al iets wat je al lukt of wat je probeert,’ vertelt Fanny in het interview. Ze zegt dat ze altijd probeert te kijken naar de positieve aspecten van de cliënt. Wat mij ook opviel in de sessies was dat Fanny diep inging op wat de cliënt zelf bereikt had.
Sessie 2: meisje, jong volwassen, angststoornis.
Dit meisje heeft moeite met sociale ruimtes en buiten zijn. Voor haar is het bijvoorbeeld erg moeilijk om alleen naar de winkel te gaan. Angst speelt in haar leven een overheersende rol. Nu kwam ze de sessie binnen met het verhaal dat haar moeder positief getest was op corona. Dit betekende voor haar dat zij in een week tijd vier keer naar de winkel geweest is. Fanny ging hier diep op in. ‘Hoe voelde dat voor jou,’ en ‘wat knap dat je dat zelf gedaan hebt,’ Dit zorgde ervoor dat de cliënt zelf moest reflecteren en ging kijken naar wat zij zelf gedaan had en dat zij hier trots op mocht zijn.
Naast de positieve houding naar de cliënten zelf, ligt de nadruk bij SCIO ook op de keuze van het behandelplan. Er is namelijk geen vast protocol. De cliënten bepalen zelf hun eigen rol en kiezen wat voor hun goed werkt. De keuze voor zo’n behandelplan is dus heel individueel. ‘Weet de cliënt niets, dan stuur ik ze op aanraden van Sascha naar huis, denk er daarover na tot we er iets mee kunnen,’ zegt Fanny ook. Zo krijgt de cliënt een besef dat het ook echt zijn traject is en zelf wat moet zeggen. Natuurlijk is het zo wanneer een cliënt echt niet weet waar hij of zij moet beginnen dat de psycholoog meekijkt en denkt, maar de uiteindelijke keuze ligt bij de cliënt.
Sessie 4: jongen, tiener, hypochondrie
Deze jongen heeft een naar ongeluk meegemaakt waarbij hij gewond raakte. Hij moest naar het ziekenhuis voor een operatie. Dit heeft de angst verergert. Deze afspraak kwamen moeder en kind samen binnen. Dit is niet per definitie ongebruikelijk, maar vaak is de afspraak met het kind zelf. De jongen is vorige week naar het ziekenhuis gegaan, omdat hij en moeder bang waren dat er iets aan de hand was met hem. Uit het gesprek met de arts kwam naar voren dat de lichamelijke klachten voornamelijk komen door stress en angst. Moeder en zoon waren geschrokken van deze gebeurtenis en wilde het graag bespreken met de psycholoog. Fanny past het programma van de dag dus aan op de wens van de cliënt zelf. Ze beantwoordt de nodige vragen, schijnt licht op de situatie waar nodig en biedt een helpende hand. Uiteindelijk komen ze zo tot een behandelplan voor de week erna, namelijk EMDR (= traumabehandeling) en plant Fanny een aparte afspraak met de moeder in. Dit is een typisch voorbeeld van meegaan met wat de cliënt nodig heeft.
SCIO bestaat uit een ontzettend leuk team ‘Er is een superfijne sfeer. Er zijn altijd mogelijkheden tot overleg en we kunnen elkaar helpen,’ zegt Fanny. Tijdens de lunchpauze heb ik het genoegen gehad om een groot deel van het team te leren kennen. Iedereen heeft zijn eigen eigenschappen en mening, maar ze staan wel voor elkaar klaar. Het lijkt een hecht team en er hangt een positieve en informele sfeer.
Naast het leuke team is de insteek van SCIO iets waar zij trots op kunnen zijn. Zoals al benoemd is, ligt de nadruk op de cliënt zelf. Dat komt naar voren in de eigenschappen van Sascha. Zij is niet bezig met geld verdienen, maar meer wat SCIO kan doen om men te helpen. Wanneer er een keuze gemaakt moet worden tussen (onbetaald) extra tijd investeren in een cliënt die op dat moment (extra) zorg nodig heeft of dingen oppakken die meer geld opleveren, dan kiest SCIO meestal voor het eerste. Bij SCIO geloven ze dat een praktijk die goede zorg levert soms een stapje extra doet. Dit is voor haar een heel mooi aspect van het werk. ‘Zo voel je ook echt dat je iets bijdraagt,’ zegt ze.
Wat voor Fanny ook belangrijk is in haar werk is: eerlijkheid. ‘De cliënt zit hier, daar gaat het om. Wanneer ouders zeggen dat het kind iets niet mag weten, vind ik dat heel lastig,’ zegt ze. Het is voor haar heel belangrijk dat de cliënt weet dat hij of zij op 1 staat. Ze houdt ook korte lijnen met school, omgeving en gezin en transparantie staat bij haar centraal. Er moet voor een goede behandeling wel een vorm van vertrouwen zijn. Daarnaast zet zij zichzelf niet ergens boven. ‘Ja, ik ben de professional, maar ik ga een gesprek aan met andere mensen. Ik sta niet boven hen als persoon. Ik ben hier om handvatten te bieden en ze te helpen,’ zegt ze nog.
Aan het einde van het interview vroeg ik Fanny nog om een quote. ‘Wacht niet tot de zon schijnt, maat leer dansen in de regen,’ is degene waar zij mee kwam. Fanny gelooft dat je echt zelf maakt wat er is. ‘Ook al zit er veel tegen. Ook al is er veel lastig, er is toch veel mogelijk en mensen dat laten inzien, vind ik heel erg mooi,’ zegt Fanny hierover. Wel is erkenning natuurlijk belangrijk. ‘Ik wil wel laten zien dat ik begrijp dat het zwaar voelt, maar juist de cliënt laten inzien dat ondanks alle shit die er is, je er toch iets van kan maken,’
Een tip voor onze studenten:
Op het moment dat je gaat beginnen in het veld, heb je weinig praktijkervaring. ‘Je gaat je onzeker voelen. Laat dat er zijn en geef het toe,’ zegt Fanny. Volgens haar maakt het je echt beter om hier open over te zijn. Werken in de praktijk is geen exacte wetenschap. Er zijn altijd protocollen waar je op terug kan vallen, maar elk gesprek, elke situatie is anders. ‘Je hoeft niet altijd zelfverzekerd te zijn, vooral als je het gewoon niet zeker weet, maar onthoudt dat je het uiteindelijk wel kan,’ geeft Fanny ons nog mee.
Heeft het je geïnteresseerd of wil je meer weten over SCIO. Neem een kijkje op hun LinkedIn en Instagram @scio_positieve_psychologie
Vragen voor de instagram
- ken jij SCIO?
- Weet jij al hoe de dag van een psycholoog eruit ziet?
- lijkt het je leuk om te lezen over de dag van een psycholoog en een interview met deze psycholoog? (lees dan snel het artikel !)
Heb jij je wel eens afgevraagd hoe een dag van een psycholoog er nou uit ziet?
Ik heb een dagje mee mogen lopen met Fanny de Graaf, psycholoog bij psychologenpraktijk SCIO en ik wil jullie er graag over vertellen.
Bij de eerste sessie kwam een meisje binnen gelopen. Zij heeft moeite met emoties uiten en een hoog IQ, er wordt gesproken over een vermoedelijke ASS. Haar ouders vinden het heel belangrijk dat zij goede cijfers haalt en ze worden dan ook boos/gefrustreerd wanneer ze dit niet doet. Zij vindt het daarnaast lastig om om hulp te vragen waardoor ze soms de informatie niet heeft om bepaalde taken uit te voeren. Sociale situaties zijn voor haar ook een uitdaging. Het meisje heeft last van sombere gevoelens en heeft aangegeven dat de verwachtingen van haar ouders daar een grote rol in spelen.
Wat denken jullie dat dit meisje nodig heeft? Emoties en emotioneel inzicht zijn voor haar dus lastig, focus je dan meer op het verstand aspect of toch niet? Betrek je de ouders bij de behandeling of gaat dat een averechts effect hebben? Wat denken jullie?
Bij sessie vier kwam een jongen binnen gelopen. Deze jongen heeft hypochondrie en heeft een naar ongeluk meegemaakt waarbij hij gewond raakte. Hij moest naar het ziekenhuis voor een operatie. Dit heeft de angst verergert. Deze afspraak kwamen moeder en kind samen binnen. Dit is niet per definitie ongebruikelijk, maar vaak is de afspraak met het kind zelf. De jongen is vorige week naar het ziekenhuis gegaan, omdat hij en moeder bang waren dat er iets aan de hand was met hem. Uit het gesprek met de arts kwam naar voren dat de lichamelijke klachten voornamelijk komen door stress en angst.
Wat denken jullie dat een handig behandelplan is? Heb je nog meer informatie nodig en ga je eerst dieper op het gesprek in? Heb je een behandeling die omhoog komt waarvan je denkt dat het handig zou zijn of heb je een suggestie? Laat het vooral in de comments achter!
Heeft het je geïnteresseerd lees dan snel verder op de website. In het artikel wordt besproken wat SCIO doet, Wie Fanny is en hoe de dag bij de psycholoog eruit ziet! Neem snel een kijkje!
Wil je meer weten over SCIO? Neem een kijkje op hun LinkedIn en Instagram @scio_positieve_psychologie