Kinderen voor Kinderen
Nummers zoals ‘Op een onbewoond eiland’ en ‘waanzinnig gedroomd’ zijn erg bekend onder kinderen en volwassenen. Deze nummers zijn gezongen door het kinderkoor Kinderen voor Kinderen. Inmiddels bestaat de groep al bijna 43 jaar met grote successen. In het kader van de kindermuziekweek richten wij ons op het koor bestaande uit kinderen, gezongen voor kinderen.
Meer dan 40 jaar geleden is het koor Kinderen voor Kinderen opgericht door Flory Anstadt. Zij kwam met het idee nadat ze betrokken was bij een programma genaamd ’t Spant erom, waar verschillende scholen aan meededen. Anstadt hoorde van de kinderen dat zij geen leuke nummers kenden. De kinderen mochten onderwerpen naar haar sturen waar ze graag een nummers over wilden horen (BNNVARA, 2019). Zo konden kinderen zelf beslissen wat voor muziek er voor hun zou zijn. In de eerste jaren werden er duizenden brieven gestuurd naar het team, later hadden de makers wel een beeld van wat kinderen belangrijk vonden (Dietz & Ham, 2020).
De shows van Kinderen voor Kinderen worden geopend met de Kinderen voor Kinderen Tune. Deze tune bevat de boodschap waarmee Kinderen voor Kinderen is begonnen. In het nummer wordt namelijk het volgende gezongen:
‘Kinderen voor kinderen
Een kind is hier zo rijk
Kinderen voor kinderen
Het is zo ongelijk
Een kind onder de evenaar
Is meestal maar een bedelaar
Kinderen voor kinderen
Voor kinderen van daar’
Kinderen voor Kinderen is begonnen als een goed doel, waarbij Nederlandse kinderen geld inzamelen voor kinderen die het minder goed hebben. Tot 1992 werd er een jaarlijkse speelgoedactie gehouden rond Sinterklaas. Hierbij werd er geld ingezameld voor vluchtelingenkinderen en Nederlandse kinderen in kindertehuizen. De shows die op televisie werden uitgezonden waren hierbij een promotiemiddel (Dietz & Ham, 2020).
Echter, in 1993 is de tekst van de tune aangepast vanwege de nieuwe mediawet. Het was niet meer mogelijk om geld in te zamelen. Het gevolg hiervan was dat je de albums niet meer kocht om een goed doel te steunen, maar alleen voor plezier. Kinderen zouden zich kunnen identificeren met de koorleden en de nummers gingen meer over het leven in Nederland en problemen die kinderen kunnen hebben. Er was nog wel kritiek op het kinderkoor, omdat de meeste kinderen uit het Gooi kwamen (Dietz & Ham, 2020). De Gooise r kon je ook goed horen in de nummers. Dit kwam echter doordat er alleen kinderen binnen een kleine straal rond de opnamestudio meededen, wat te maken had met de arbeidsinspectie. Ook moesten de kinderen rond hun twaalfde stoppen met het koor (Van vliet, 2017).
In 1999 werd Lucia Marthas betrokken bij het koor. Zij had namelijk een dansopleiding waar ze de kans gaf aan kinderen uit minder welvarende omgevingen om ook te dansen. Ze ging helpen met de choreografieën en betrok kinderen met diverse achtergronden om het koor inclusiever te maken. Ondanks aanpassingen aan de shows en het koor was er minder interesse voor Kinderen voor Kinderen. In de jaren negentig kregen kinderen meer interesse in popmuziek en begin 2000 hadden veel kinderen de voorkeur voor het junior songfestival, dat in 2003 was gestart (Dietz & Ham, 2020).
Toch werd er wel weer een hit uitgebracht. In 2012 kwam het nummer ‘Hallo wereld’ uit. De videoclip en het nummer zelf klonk moderner. Door de opkomst van social media en Youtube konden de nummers nu ook online bekeken en beluisterd worden, wat ook bijdroeg aan het terugkerende succes. Daarbij werd er met ‘Hallo wereld’ weer een goed doel aangehaald. Het was een samenwerking met de kinderboekenweek en het goede doel My book Buddy. Ook was Kinderen van Kinderen in 2013 partner geworden van de koningsspelen, waarbij er elk jaar een nummer wordt uitgebracht waar kinderen op kunnen dansen (Dietz & Ham, 2020). Andere organisaties waarmee het koor heeft samengewerkt zijn het Jeugdfonds Sport & Cultuur (sinds 2017), Unicef (in 2019) en Het Vergeten Kind in 2021 (Zapp, z.d.).
De nummers van kinderen voor kinderen variëren van typische kinderproblemen tot opwarming van de aarde. Daarbij gaan de nummers ook met de tijd mee, waar ook deels kritiek op geleverd wordt. Een voorbeeld daarvan is het ‘Tietenlied’. Er is ook kritiek geuit over nummers zoals ‘Kip, Patat En Appelmoes’, omdat dit ongezond eten zou promoten. Volgens de eindredacteur Florence van Duijvendijk staan de nummers dichtbij kinderen en zou er juist ook ruimte moeten zijn voor nummers over snoep (BNNVARA, 2019).
De afgelopen jaren is het milieu een terugkomend thema. Bij deze nummers worden kinderen ook bewust gemaakt van wat voor impact zij kunnen hebben. Daarbij wordt er een nadruk gelegd op samen het klimaat verbeteren. Het doel hierbij is dat kinderen meer inspiratie krijgen. Toch worden er ook weer typische kindernummers geschreven om wel weer dicht bij de belevingswereld van kinderen te blijven (Dietz & Ham, 2020).
Al met al is kinderen voor kinderen een groep die al meer dan 40 jaar succesvolle kindernummers uitbrengt. Door de comeback in 2012 kreeg het koor populariteit terug. Zo zijn de nummers ‘Pasapas’ en Hupsakee miljoenen keren gekeken op YouTube. Maar nog steeds zijn de oude nummers zoals ‘Op een onbewoond eiland’ en ‘Meidengroep’ bekend onder volwassenen en kinderen.
Literatuur
BNNVARA. (2019, 9 november). Wat is er veranderd in 40 jaar Kinderen voor Kinderen? Geraadpleegd op 27 maart 2022, van https://www.bnnvara.nl/artikelen/wat-is-er-verandert-in-40-jaar-kinderen-voor-kinderen
Dietz, F., & Ham, L. (2020, 21 oktober). Van wereldverbeteraar in unisex tuinbroek tot superverantwoordelijke modelburger. De Groene Amsterdammer. Geraadpleegd op 27 maart 2022, van https://www.groene.nl/artikel/van-wereldverbeteraar-in-unisex-tuinbroek-tot-superverantwoordelijke-modelburger
Van Vliet, F. (2017, 26 november). TV Toen: Kinderen voor kinderen. NCRV-gids. Geraadpleegd op 27 maart 2022, van https://www.ncrvgids.nl/tv-toen/tv-toen-kinderen-kinderen/
Zapp. (z.d.). Goede doel. Geraadpleegd op 27 maart 2022, van https://www.zapp.nl/programmas/kinderen-voor-kinderen/nieuws/26534-goede-doel