Meer buitenspelen en de sociale media stelen

He bah, kan je weer de wijk niet in met je auto. Moet je weer dat stuk lopen naar je huis. Elk jaar worden er op de tweede woensdag van juni stukken weg afgesloten voor verkeer, maar waarom gebeurd dat nou eigenlijk?

Dat komt door de Nationale Buitenspeeldag, die als sinds 1994 jaarlijks op de tweede woensdag van juni wordt gehouden. Elk jaar worden er stukken straat afgesloten zodat kinderen zonder zorgen op de weg kunnen spelen. Ze kunnen voetballen, tikkertje spelen en nog veel meer. Buitenspeeldag is een dag met spandoeken, folders ouders en natuurlijk veel spelende kinderen.

De vraag nu is natuurlijk, waarom is het noodzakelijk dat er jaarlijks een buitenspeeldag wordt georganiseerd?

Daar zijn, helaas, meerdere antwoorden op. Ten eerste is buitenspelen minder veilig geworden in de laatste jaren. Ouders vertrouwen het niet altijd als hun kinderen naar buiten willen en zo wordt buitenspelen minder gestimuleerd. Daarnaast zijn er in sommige buurten ook weinig voorzieningen om te kunnen spelen, denk aan flatgebouwen midden in de stad. Verder is het ook zo dat kinderen meer achter hun beeldschermen geplakt zijn (Haagmedia et al., 2017).

Vanwege deze redenen zijn er talloze instanties bezig om buitenspelen aantrekkelijker te maken, kijk bijvoorbeeld naar Nickelodeon of Jantje Beton. Het doel van de afsluitingen is dan ook om aandacht te vragen van de omgeving. Zo worden gemeenten, voorbijgangers en omwonende gevraagd om de straat veiliger en kindvriendelijker te maken. Buitenspeeldag is dan ook een speelse manier om deze aandacht te vragen.

Uit voorgaande buitenspeeldagen blijkt dat het contact dat door deze dag gelegd wordt, leidt tot aanpassingen en verbeteringen. Voorbeelden hiervan zijn snelheidsbeperkende maatregelen, veilige oversteekplaatsen of gewoon meer speelruimten.

Het klinkt allemaal als een heel goed initiatief, toch vinden aardig wat kinderen buitenspeeldag vervelend. Nickelodeon gaat namelijk uit, en wat moeten ze toch zonder hun favoriete televisiezender. Voorheen was dit genoeg motivatie om naar buiten te gaan, er was immers niets anders te doen. Nu, sinds sociale media zich ontwikkelt heeft, wordt het moeilijker om kinderen naar buiten te trekken.

‘’Nickelodeon doet het niet. Oke, dan ga ik wel Youtube kijken op mijn ipad,’’

Dat is natuurlijk de gedachte die we niet willen creëren. Hedendaags krijgen ouders dus een veel belangrijkere rol. Ouders moeten een stimulans bieden, en zogezegd hun kinderen naar buiten schoppen.

Gelukkig maken de organisaties van buitenspeeldag ook gebruikt van de sociale media in hun voordeel. Jaarlijks worden er berichten gedeeld en websites gestart allemaal in het teken van buitenspelen. Nu wordt sociale media in plaats van de vijand, de vriend.

Jaarlijks blijven organisaties zich inzetten en ontwikkelen, allemaal met het doel om kinderen meer naar buiten te krijgen en het lijkt te werken. Na de 10e editie van de buitenspeeldag, gaf maar liefst 75% van de ouders aan dat ze buitenspeeldag kennen. Daarnaast hebben ruim 300 duizend ouders meegedaan aan activiteiten blijkt in een onderzoek van Motivaction naar voren te komen (Haagmedia et al., 2017). Zo laat men maar weer zien dat ook met doorzetten dingen kunnen veranderen.

Lekker genieten van het weer en ondanks dat we studenten zijn en waarschijnlijk geen tikkertje meer gaan spelen, zal het wel goed zijn om een uurtje minder achter de telefoon te zitten en een stukje te wandelen 😉

Bronvermelding

Haagmedia, Haagmedia, Haagmedia, Haagmedia, Haagmedia, & Haagmedia. (2017, 12 juni). Buitenspelen minder veilig dan 10 jaar geleden. Haagmedia. Geraadpleegd op 7 juni 2022, van https://www.haagmedia.nl/buitenspelen-minder-veilig-dan-10-jaar-geleden/