Docent van het jaar & Docent talent van het jaar
Ieder jaar nomineert Studievereniging PAP een Docent van het Jaar en een Docent talent van het jaar. Studenten kunnen docenten van de opleiding aandragen en hier wordt een dossier over geschreven. Hieronder staan de nominaties van 2024-2025!
Docent Talent van het Jaar: Seynabou Kane
Wat een eer om door jullie vereniging te worden voorgedragen als Docent Talent 2024! Sinds 2021 werk ik met veel plezier als docent Pedagogische Wetenschappen voor de bacheloropleiding. In deze functie vervul ik diverse rollen binnen het onderwijs. Zo coördineer ik samen met Alissa Panis het Pedagogisch Practicum en het Tutoraat van jaar 1. Daarnaast geef ik les in cursussen die maatschappelijke opvoedingsvraagstukken behandelen, zoals Cultural Diversity en Opvoeding en Maatschappij. Deze cursussen liggen mij nauw aan het hart, omdat ik hierin zowel mijn professionele als persoonlijke kant kan laten zien. Soms gebeurt dit op een laagdrempelige manier, bijvoorbeeld door met studenten in gesprek te gaan over hoe het met hen gaat en wat hen bezighoudt in het leven.
Een veilige leeromgeving is hierin cruciaal, zowel voor mijn studenten als voor mijzelf. Uit eigen ervaring weet ik hoe belangrijk het is om je veilig en gezien te voelen om tot leren te komen. Kwetsbaarheid speelt hierin een essentiële rol. Als docent probeer ik mij ook kwetsbaar op te stellen; ik deel ervaringen uit mijn jeugd en aspecten van mijn identiteit. Ik geloof namelijk dat studenten op menselijk niveau veel van elkaar en van hun docenten kunnen leren.
Daarnaast heb ik het als persoonlijke missie gemaakt om in al mijn functies bij te dragen aan kansengelijkheid voor kinderen en adolescenten. Ik ben ervan overtuigd dat ieder individu, ondanks de belemmeringen die het leven kan brengen, het recht heeft om zich te ontwikkelen. Dit thema komt vaak terug in het onderwijs dat ik geef, maar ook in projecten zoals in de functie als projectleider van Student op School. In dit project bieden bachelorstudenten Psychologie en Pedagogiek extra ondersteuning op VVE-groepen. Een prachtig initiatief, waarin studenten hun theoretische kennis in de praktijk kunnen brengen en bij kunnen dragen aan de ontwikkelingskansen van de aller jongsten in onze samenleving.
Als docent heb ik hoge verwachtingen van mijn studenten. Dit betekent niet dat ik achten en tienen van hen verwacht, maar dat ik hen het vertrouwen geef dat ze veel meer kunnen bereiken dan ze denken. Leren draait om fouten maken, vragen stellen, vallen en opstaan – niet om alles in één keer perfect doen. In dit proces speelt mijn rol als begeleider en coach een belangrijke rol. Het is dan ook altijd fijn om mijn (voormalige) tutorstudenten in het Langeveldgebouw tegen te komen en te horen waar ze nu mee bezig zijn. Dat gevoel van trots maakt het docentschap het aller mooiste beroep wat er is.
Vriendelijke groet,
Seynabou Kane
Seynabou Kane MSc | Docent Bachelor Pedagogische Wetenschappen| Projectleider Student op School | Utrecht University | Department of Development & Education of Youth in Diverse Societies (DEEDS) | Faculty of Social Sciences | Langeveld | 3508 TC Utrecht | The Netherlands | s.s.kane@uu.nl l
Docent van het Jaar: Jorg Huijding
Wat ongelofelijk leuk om door PAP dit jaar voor te zijn gedragen voor de docentprijs 😊.
Mijn naam is Jorg Huijding. Jullie kunnen mij op allerlei plekken in het programma zijn tegengekomen. Ik was de afgelopen 6 jaar de directeur van de bacheloropleiding en deed in die rol een hoop achter de schermen, maar jullie hebben me mogelijk gezien op open dagen, het welkom bij de studiestartweek, of bij diploma-uitreikingen. Jullie kunnen me ook kennen als jaarbegeleider bij het pedagogisch practicum en dit jaar als een van de coördinatoren van PSBK. Daarnaast begeleid ik master theses en coördineer ik twee vakken in de research master DaSCA en ben ik momenteel directeur van de masteropleiding CCFES.
In een ver verleden (1996) begon ik met de studie gezondheidswetenschappen in Maastricht en ben afgestudeerd in Geestelijke Gezondheidkunde. Daarna ben ik gepromoveerd in Groningen om vervolgens in 2005 in Rotterdam bij klinische psychologie gaan werken. Ik werk sinds 2015 bij PW en vond de overstap van psychologie naar pedagogiek enorm verrijkend. Het systemische perspectief wat voor jullie zo vanzelfsprekend is (als het goed is 😉), was dat voor mij toen veel minder en ik heb daardoor hier enorm veel geleerd. En dat vind ik zo fantastisch aan lesgeven: je wordt iedere keer weer uitgedaagd om je kennis bij te houden en na te denken “Wat is nou echt belangrijk om aan studenten mee te geven, en hoe doe ik dat op een goede manier.” En ik vind het dus leuk om daar niet alleen voor mijn eigen werkgroepen, colleges en cursussen mee bezig te zijn, maar voor de hele opleiding. Op dit moment ben ik binnen de universiteit druk bezig om Community Engaged Learning te stimuleren en in te bedden. Dat is onderwijs waarin studenten samen met partners uit het veld werken aan maatschappelijke vraagstukken. Bij ons zit dat al in het Pedagogisch Practicum, maar daar kunnen we volgens mij nog meer mee doen. De brug leren slaan van theorie naar praktijk en leren samenwerken met mensen met verschillende soorten kennis en ervaringen, dat is wat mij betreft nu echt heel belangrijk.
Allemaal heel erg veel dank voor deze nominatie, dat is een geweldige motivatie om me vol in te blijven zetten voor onze mooie opleiding. Tot ziens op de campus of ergens in het onderwijs!