Cadeaus kiezen vanuit een pedagogisch perspectief.
Als student Pedagogische Wetenschappen ben ik benieuwd naar hoe bepaalde gedragingen rond familie en jongeren zich voortdoen. Ik ben dan ook nieuwsgierig naar tradities, zoals de kersttraditie. De traditie waarbij mensen elkaar cadeautjes geven. Het lijkt misschien een simpele traditie, maar als je je er meer in gaat verdiepen, zie je hoe dit bijdraagt aan relaties, ontwikkeling en emotionele verbinding. Vanuit een pedagogisch perspectief draait het kiezen van een cadeau niet alleen om wat je geeft, maar ook om wat je ermee communiceert.

Cadeaus en de band tussen ouder en kind
Een van de meest interessante aspecten van cadeaus geven is hoe dit de band tussen ouders en kinderen kan versterken. Volgens de hechtingstheorie van Bowlby (1969) speelt het tonen van aandacht en zorg een grote rol in het creëren van veilige hechting. Een zorgvuldig gekozen cadeau kan een symbool zijn van liefde en aandacht, wat bijdraagt aan de emotionele veiligheid van een kind. Door als ouder een cadeau te kiezen dat goed past bij de behoeften van het kind, kan dit positief bijdragen aan de ontwikkeling van het kind (Smith et al., 2019). Daarnaast toont Amerikaans onderzoek aan dat niet alleen het cadeau van belang is, maar ook de inspanning en moeite die de gever voor het cadeau doet, zwaarder wegen dan het geschenk zelf.

Cadeaus en de sociale ontwikkeling
Cadeaus kunnen ook bijdragen aan de sociale ontwikkeling van kinderen. Gezelschapsspellen, puzzels of rollenspel materialen bevorderen samenwerking, communicatie en empathie. Vygotsky’s sociaal-culturele theorie stelt dat kinderen het meest leren door interactie met anderen. Een spel dat samenwerking vereist, zoals een blokkendoos of een escaperoom kaartspel, kan de onderlinge band versterken.

Leren over het geven van cadeaus
Kerst draait niet alleen om ontvangen, maar ook om geven. De sociale leertheorie van Bandura (1977) stelt dat kinderen gedrag leren door observatie en imitatie. Door kinderen actief te betrekken bij het proces van cadeaus geven, ervaren ze meer voldoening en ontwikkelen ze empathie.

Materiële waarde vs emotionele waarde
Vanuit pedagogisch oogpunt is het belangrijk om de balans te bewaren tussen het geven van materiële cadeaus en het benadrukken van de emotionele waarde van het samenzijn. In een wereld die steeds meer gericht is op consumptie, is het cruciaal om kinderen (en volwassenen) te leren dat geluk niet alleen voortkomt uit spullen, maar ook uit ervaringen en relaties. Onderzoek toont aan dat materialistische waarden bij kinderen en jongeren een negatief verband hebben met angst en het welzijn van een kind. Een dagje naar de dierentuin levert bijvoorbeeld langdurige herinneringen en geluk op.

Conclusie
Kerstcadeaus bieden meer dan alleen tijdelijk plezier; ze zijn een kans om relaties te versterken, empathie te ontwikkelen en kinderen belangrijke levenslessen mee te geven. Door bewust na te denken over wat je geeft en waarom, kun je niet alleen een glimlach op iemands gezicht toveren, maar ook bijdragen aan hun persoonlijke en sociale ontwikkeling.

Gebruikte Bronnen
Bowlby, J. (1969). Attachment and Loss: Vol. 1. Attachment.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior.
Kasser, T., & Ryan, R. M. (1996). Further examining the American dream: Differential correlates of intrinsic and extrinsic goals. Personality and Social Psychology Bulletin.
Miller, S., Cowan, P., & Cowan, C. (2015). The social-emotional benefits of teaching children to give. Journal of Child Development.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes.