Zelf ben ik opgegroeid met telefoons op de middelbare school. Je kon makkelijk je rooster vinden tussen de lessen door en in de pauzes kon je snel je vriendengroep berichten om met elkaar in de pauzes samen te zitten. Ik vond het daardoor erg handig om mijn telefoon bij me te hebben. Toch is het vanaf 1 januari dit jaar verboden om je telefoon te gebruiken op school.

Telefoons leiden de leerlingen namelijk af tijdens de lessen. Zo zijn de leerlingen met andere dingen bezig, terwijl ze eigenlijk moeten opletten. Ze berichten met andere leerlingen of scrollen door apps, zoals TikTok of Instagram. Ook wordt er vaak een spelletje gespeeld. Hierdoor letten de leerlingen minder goed op in de les en presteren ze slechter.

Het is daarom belangrijk dat leerlingen hiervoor beschermd worden. Uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat een telefoonverbod een gunstig effect heeft. De leerprestaties zijn verbeterd doordat er geen telefoons meer in de lessen aanwezig zijn. Hier moeten leraren op letten bij de leerlingen, want de leerlingen mogen de telefoons dus niet meenemen naar het klaslokaal. Zo moet de telefoon of thuis blijven of in het kluisje gelegd worden.

Maar hoe overleven deze leerlingen een schooldag zonder telefoon? Heel makkelijk, ze kunnen hun rooster printen en zorgen dat ze deze bij de hand hebben. Of in de ochtend kunnen ze op een blaadje schrijven welke lessen ze hebben en in welk lokaal ze zitten.

Daarnaast helpt het ook de leerlingen om sociaal te zijn. Zo wordt er meer met elkaar gekletst op school, omdat de leerlingen niet telkens op hun telefoon zitten. Kortom, hoe moeilijk het voor leerlingen ook lijkt, er zijn toch een heleboel voordelen aan een telefoonverbod.

Literatuur:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/mobiele-apparaten-in-de-klas

https://www.kennisrotonde.nl/vraag-en-antwoord/smartphones-in-de-les-en-effect-op-leerpre staties-leerlingen