Tegenwoordig kiezen steeds meer ouders ervoor om hun kind(eren) genderneutraal op te voeden. Maar, waarom nemen ouders deze beslissing? En welke consequenties heeft de opvoedstijl?

Van jongs af aan worden kinderen gescheiden van elkaar, op basis van geslacht. Jongens spelen met auto’s, Pokemon en houden van blauw en groen terwijl meisjes verliefd worden op poppen, prinsessen en het liefst rondhuppelen in een jurkje. De vraag is alleen of kinderen hier zelf voor kiezen, of dat deze voorkeuren hen wordt aangeleerd. Want zeg nou zelf; een meisje geef je geen nerf-gun voor haar verjaardag, toch?

Op dit moment is het idee ontstaan dat kinderen de vrijheid zouden moeten krijgen om zich te ontplooien tot wie hij of zij of die wil zijn. Het houdt in dat ouders er rekening mee houden dat hun kinderen ook ervaringen, speelgoed en kleding krijgen die volgens het stereotype niet bij het eigen geslacht van het kind horen. En de activiteiten die je kind uitvoert, worden door ouders niet gelabeld. 

In Nederland is genderneutraal opvoeden dus iets wat steeds meer opkomt. Het lijkt haast een trend te worden, nadat Pink ermee begon. Toch is het in andere landen een stuk normaler. Zweden is een voorloper, waar deze opvoedstijl al vrijwel geaccepteerd is. Er bestaat daar zelfs een genderneutrale kinderopvang. 

Er zijn veel verschillende meningen over genderneutraal opvoeden. Zo zou het positieve gevolgen hebben voor de ontwikkeling van een kind; het zorgt voor een sterk eigen karakter en het idee dat de keuzes dat een kindje zelf maakt, de juiste zijn. 

Toch zijn er ook tegenstanders van het fenomeen. Zo stellen wetenschappers dat er een natuurlijk verschil is tussen jongens en meisjes, een verschil dat diepgeworteld zit in de hersenen. Genderneutraal opvoeden zou daarom tegen de natuur van kinderen ingaan, en daarom niet mogelijk zijn. Daarnaast zijn er ook mensen die stellen dat de huidige samenleving zodanig gescheiden is op basis van geslacht, dat het haast onmogelijk is om kinderen daarin op te voeden in een soort ‘middenweg’.